پايگاه خبري و تحليلي پايگاه خبري و تحليلي .

پايگاه خبري و تحليلي

paieshgar.ir

شكست مثلث آمريكا-اسرائيل-عربستان در رويارويي با ايران ان‌بي‌سي نيوز در گزارشي به عارضه ها شكست سياست خصمانه ترامپ مقابل ايران پرداخت و نوشت هر روز شرايط براي دولت وي سخت‌تر مي‌گردد . باخت مثلث آمريكا-اسرائيل-عربستان در تقابل با ايران به گزارش افكارنيوز، مقر اينترنتي كانال خبري ان‌بي‌سي نيوز آمريكا در گزارشي نوشت دونالد ترامپ از به عبارتي روز‌هاي در آغاز ورود به كاخ سپيد رويا رويي با جمهوري اسلامي ايران را در امر عمل خود قرار داد، البته مجموعه‌اي از تحولات غيرمنتظره در اختيار گرفتن را از دست وي بيرون كرد . در سه ماه آتي معين ميگردد كه آيا او انتخاب مينمايد كه تحركات خويش درمقابل كشور‌ايران را ارتقاء دهد يا روشي آبرومندانه براي نقطه نهايي اين قهرمان‌بازي پيدا مي كند . 

مرجع اخبار رسمي

پايگاه خبري و تحليلي

 

اين گزارش مي‌افزايد: همين چند ماه پيش بود كه ترامپ با اعتماد به نفس بسيار از توافق هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران بيرون و با سعودي‌ها براي افزايش صادرات نفت هم پا شد و در نهايتِ رضايت بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسرائيل، از رجوع و برگشت تحريم‌هاي كشور ايران خبر اعطا كرد . 
او ۱۲ ژوئيه (۲۱ تير) به خبرنگاران گفت: «مي‌دانم آن ها (ايران) مشكلات متعددي دارا هستند و كشورشان در حال از نيز پاشيدن ميباشد . در يك وقتي به اينجانب زنگ ميزنند و ميگويند "بيا توافق كنيم!» حالا پنج ماه بعد از آن از اين اظهارنظر، سه اهرم فشار سياست او براي تسليم كردن جمهوري اسلامي ايران در معرض خطر مي‌باشند . 
در آغاز اين‌كه رابطه ها عربستان-آمريكا درحال حاضر با بزرگترين چالش در مورخ خويش به دنبال قتل فجيع جمال خاشقجي، روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود مواجه مي باشد . آمريكا مدت‌هاست ديده خود را بر روي اقدامات ايالات متحده عربي در توسعه و گسترش تروريسم بسته است، اما حمايت بي‌شرمانه ترامپ از محمد بن سلمان، وليعهد سعودي -كسي كه سيا (آژانس داده ها مركزي آمريكا) به اعتقادوباور مي‌داند كه دستور قتل را صادر كرده است- ممكن است به ضرر او تمام شود . 
سناتور‌هاي جمهوري‌خواه آمريكا كه جينا هاسپل، رئيس سيا اطلاعات درباره اين قتل را به طراوت در جلسه‌اي در اختيار آن‌ها قرار داد، درباره نقش بن سلمان در اين فاجعه ترديدي ندارند . ليندسي گراهام، سناتور آمريكايي هم‌حزبي ترامپ پس از اين گرد هم آيي گفت: مگر اين كه تعمدا خويش را به نفهميدن زده باشيم كه متوجه نشويم اين قتل به وسيله افراد محمد بن سلمان طرح‌ريزي و اجرا شده و وي در بطن مبادرت براي كشتن خاشقجي حضور داشته هست . 
مولف تاكيد مي‌كند: چه بسا در‌صورتي‌كه جمهوري‌خواهان در غايت با ترامپ درباره استمرار رابطه ها با عربستان با وجود مساله جان دار هم‌نظر شوند، دموكرات‌ها بعيد ميباشد كه اذن دهند اين روابط مثل قبل ادامه يابد . دليل گزيده از اين قضيه اين است كه رابطه ها رياض و واشنگتن همه وضعيت ضروري براي توليد مخالفت را دارااست . يك رابطه صميمي كه يك طرف آن حاكمي مستبد و وحشي است كه طعمه حرص و ولع توليدكنندگان سلاح گرديده و تمامي اين‌ها در حالي مي باشد كه ايالات متحده در قحطي ساخت گرديده در يمن در فيض تجاوز رياض و نقض دستمزد بشر در ايالات متحده عربي با مقامات آل‌سعود هم‌دست ميباشد . به بيشتر اين كه عربستان با كاهش صادرات نفت خود ترامپ را آزرده و در فيض نقش رياض در راهكار ضدايراني ايالات متحده تضعيف شده ميباشد . 
دوم اين‌كه اسرائيل نقش مهمي در پشت صحنه سياست ترامپ درمقابل كشور‌ايران ايفا كرده مي باشد . به خصوص بنيامين نتانياهو به نوعي پل ارتباطي بن‌سلمان و جرد كوشنر، داماد و مشاور ترامپ بوده ميباشد . در فيض كوشنر دربين عربستان و اسرائيل نوعي هماهنگي ساخت و تمامي اينها به جهت‌گيري ايالات متحده در مقابل كشور‌ايران امداد كرد . 
اما اكنون نتانياهو مشغول جنگ براي حفظ نقش خود در آتي سياسي اسرائيل گرديده ميباشد . دادستان‌هاي اسرائيلي اين هفته بار ديگر قصد دارا هستند در مقابل وي اعلام جرم كنند و وي به عامل اين كه كابينه‌اش در هم اكنون فروپاشي هست قابليت داراست به زودي ناچار شود همه پرسي زودهنگام برگزار نمايد . گرچه دولت بعدي بعيد ميباشد راه متفاوتي را در قبال كشور ايران در پي بگيرد، ولي ممكن است مثل نتانياهو در هر شرايطي حاضر به همياري با ترامپ و بن‌سلمان نباشد . اين زمينه قادر است بحران خطرناكي را در ائتلاف آمريكا، اسرائيل و عربستان مقابل جمهوري اسلامي ايران ساخت كند . 
سوم اين كه توانايي خود دونالد ترامپ نيز براي مانور دادن در خطر مي‌باشد . چون هر چه از همه پرسي ميان‌دوره‌اي كنگره آمريكا مي‌گذرد، احتمال اين كه او با مانع ها بيشتري مواجه شود، ارتقا مي‌يابد . قرار است همه چيز از مسائل مالياتي ترامپ تا ارتباط ها وي با عربستان و سياست تهاجمي‌اش در قبال ايران قضيه تحقيق و بازرسي قرار بگيرد . زماني كه وي در باطن ناچار شود به دفاع از خود بپردازد، وقت چنداني براي مقابله با كشور ايران و قرار دادن اين مملكت در حق تقدم برنامه خود نخواهد داشت . 
در ادامه اين گزارش آمده است: البته مهم‌ترين آرم ناكامي سياست ترامپ در قبال ايران، هيچ يك از موضوعات مذكور نيست، بلكه سياست تحريم اوست كه پيشين از اين كه در خطر قرار بگيرد، شكست خورد . 
ترامپ عهدوپيمان داده بود روند نزول بها پول ايران ادامه يابد و صادرات نفت تهران به صفر برسد . البته حالا اگرچه ايران با خلل ها اقتصادي روبه‌روست البته بها پول آن به ثبات رسيده است . و ديگر اين كه خويش ترامپ ناچار شد به هشت مشتري نفتي اروپايي و آسيايي ايران معافيت از تحريم بدهد؛ در حاليكه كل اين طرح در واقع بر مبنا اين فرضيه ريخته گرديده بود كه فروپاشي اقتصادي ايران، مردم را برعليه دولت مي‌شورانَد . نيويورك تايمز چندي پيش گزارش بخشيد برنامه اي دو ميليارد دلاري براي بي‌ثبات كردن اقتصاد كشور‌ايران با به كار گيري از شبكه‌هاي اجتماعي به خواسته بدون اعتماد كردن مردم به حكومت خود و تحريك آنان برعليه دولت به ترامپ ارائه گرديده مي‌باشد . شواهد نشان مي دهد كه اين طرح بوسيله ترامپ اجرا شد، اما باخت خورد . 
اين گزارش در آخر مي‌افزايد: روز جاري در حالتي كه در تهران معاش كنيد، نسبت به آتي خود بسيار اكثر از فردي كه در واشنگتن يا رياض زندگي مي‌كند، اطمينان داريد . ترامپ همگي راه‌ها را درباره ايران امتحان كرده، البته هيچ يك پاسخ نداده ميباشد و زماني كه سال آتي ميلادي سازوكار ويژه مالي اروپا براي تجارت با كشور ايران (سيستم پرداخت غيروابسته از آمريكا) شروع به كار نمايد و بتواند تحريم‌ها را بي‌اثر كند، استراتژي دولت ترامپ در قبال كشور‌ايران با ضربه فلج‌كننده ديگري مواجه خواهد شد . 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ساعت: ۱۰:۴۲:۴۶ توسط:پايشگر نيوز موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :